wtorek, 27 czerwca 2017

Fundraising to przyszłość

„Dziwne” słowo na „F”

W Polsce słowo „fundraising” nic nie znaczy dla wielu osób. Nie ma ono polskiego odpowiednika, zaś bezpośrednie tłumaczenie z angielskiego jako zlepki słów „fund” (fundusze) oraz „raising” (ustanawianie, wznoszenie) również nie pomoże.

Fundraising to profesjonalne i etyczne zdobywanie kapitału przez organizacje pozarządowe, których celem jest stworzenie trwałych relacji z Darczyńcami oraz skuteczniejsze wypełnianie misji. 

Jest on odpowiednikiem PR-u i marketingu na gruncie inicjatyw społecznych. Podstawą fundraisingu jest misja organizacji oraz etyka zawarta w Międzynarodowej Deklaracji Etycznej Fundraisingu. Przedmiotem są Darowizny i umowy sponsorskie. Efektem jest dobrobyt organizacji mogącej realizować swój cel społeczny.

Nie trzeba przypominać, że działania obecnie uznawane za fundraisingowe były praktykowane przez ludzkość na wiele wieków nim termin „fundraising” w ogóle powstał. Fundraiserami byli chociażby  bracia zakonni zbierający darowizny na rzecz potrzebujących już w średniowieczu. Fundraising powstał w zasadzie wtedy gdy tylko pojawiła się wrażliwość społeczna skutkująca chęcią działania. 

Nie jest on przypisany żadnej konkretnej religii, choć wszystkie największe wyznania na świecie poprzez pochwałę filantropii sprzyjają fundraisingowi. 

Nie jest on również częścią żadnej doktryny politycznej gdyż może wspierać każde obywatelskie działania. Fundraising może przyczyniać się do finansowania celów dobroczynnych, edukacyjnych, naukowych, społecznych, kulturalnych lub politycznych.

Zapewne znasz to nurtujące Ciebie oraz Twoich znajomych pytanie: „Skąd wziąć fundusze na działalność?„. Pewnie niejednokrotnie Twój wniosek grantowy został odrzucony lub przyznana subwencja wymagała użycia tak wielkich nakładów pracy do jej obsłużenia, że Twoja organizacja większość swych mocy przerobowych przeznaczała na raporty, rozliczenia i ewaluację.
Podstawą wszystkich działań fundraisingowych są relacje. To właśnie ludzie – ich potrzeby, cele, uczucia są ważniejsze od pieniędzy. Żeby jednak umiejętnie budować relacje, potrzebne są nawyki oraz styl działania stosowany chociażby w biznesie.

Fundraising to całkiem inna jakość:
  • docierasz do ludzi mogących wesprzeć Twoją misję,
  • nakłaniasz ich do wsparcia,
  • budujesz siłę organizacji nie opartą na urzędowych subwencjach przyznawanych z pieniędzy publicznych,
  • jesteś niezależny finansowo,
  • celem fundraisingu są relacje z Darczyńcami i powodzenie misji,
  • jesteś transparentny, wszyscy widzą Twoje zaangażowanie.
autorem tekstu jest Mateusz Matlak
Gnyszka Fundraising Advisors

P.S.
" Wiedz, że fundraising to zmiana na lepsze. Często wymaga ona wyrzeczeń i poświęceń, a nawet poważnego przemodelowania pracy organizacji. Jednak zawsze możesz liczyć na pomoc specjalistów jak my – Gnyszka Fundraising Advisors. 
Pomożemy Ci w zaplanowaniu wszystkich zmian, ich przeprowadzeniu, zapewnimy odpowiednią wiedzę oraz wsparcie konsultacyjne. 
Wiedz, że fundraising może się stać dla Ciebie i Twoich współpracowników pasją, zabawą i drogą rozwoju zawodowego, zaś dla Twojej organizacji szansą na dobrobyt" 

***

kontakt poprzez redakcję Lokalnej Gazety Obywatelskiej lub 
Szczepan Kasiński – fundraiser z certyfikatem European Fundraising Association, członek Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, współpracownik GFA. Doradzał kilkunastu organizacjom pozarządowym, pomagał tworzyć strategie komunikacyjne i fundraisingowe. Zwolennik budowania wieloletnich relacji z darczyńcą. Twierdzi, że to nie pieniądze zmieniają świat, a ludzie. Redaktor Naczelny portalu LepszeNGO.pl Szczepan prowadzi szkolenie „Copywriting w fundraisingu” www.szczepankasinski.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz