niedziela, 22 marca 2020

Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa

Święto obchodzone corocznie 21 marca - w tym roku ... nieco inaczej

kliknij nasz twitter; https://twitter.com/Ptuptak  Lokalna Gazeta Obywatelska

Obchody Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa - w związku z koronawirusem - nie odbędą się. Dlatego rodzice dzieci dotkniętych wadą genetyczną w tym roku szczególnie prosili o okazanie solidarności poprzez przesyłanie zdjęć w kolorowych skarpetkach nie do pary i udostępnianie ich w mediach społecznościowych. Stąd ten wysyp skarpetek w sieci.



"Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa to święto obchodzone corocznie 21 marca z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa od 2005 roku. Data obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych, data wiąże się również z istotą zaburzenia – trisomią 21 chromosomu. Głównym celem obchodów jest pokazanie społeczeństwu, że osoby z Zespołem Downa - chociaż są inne, to są tak samo wartościowe. 


Szacuje się, że w Polsce z Zespołem zmaga się około 60 tysięcy osób. 

Objawy rozpoznać można już w momencie porodu - to m.in "orientalna uroda". Poziom dojrzałości społecznej, jaki mogą osiągnąć osoby z Zespołem Downa to kwestia bardzo indywidualna i zależy od wieku rozpoczęcia terapii. Część osób jest w stanie osiągnąć wiele tych samych umiejętności co ich zdrowi rówieśnicy, jednak zajmuje im to dużo więcej czasu, wymaga więcej wysiłku i zaangażowania w terapię.

Obchody Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa odbywały się w wielu miastach w Polsce i przyjmowały różny kształt. 

Na przykład w Radomiu co roku odbywał się kolorowy korowód, połączony z występami, pokazami fotografii i wypuszczaniem do nieba kolorowych balonów. 

Nie brakowało również wydarzeń towarzyszących - pokazów, przedstawień czy zawodów sportowych.

W tym roku sytuacja jest wyjątkowa, ale solidarni możemy być bez względu na to, co dzieje się wokół. 

W tym roku szczególnie ważne jest wsparcie w sieci. Każdy, kto chciałby pokazać swoją solidarność z osobami z Zespołem Downa może przesłać swoje zdjęcie w kolorowych skarpetkach nie do pary. 

Będą one symbolizować niedopasowanie genotypowe osób, których dotknęła ta wada genetyczna. 

Zachęcała do tego współorganizatorka radomskich obchodów Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa"


Za Weronika Chochoł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz