Dlaczego to tak potrzebne, a po co, a komu i na co?!
.
Konsultacje społeczne są sposobem uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji itp. od instytucji i osób, których w pewien sposób dotkną – bezpośrednio lub pośrednio – skutki proponowanych przez administrację działań.Lokalne konsultacje w Malborku
I tak, jak informował portal miejski 82-200.pl (- kliknij) Konsultacje społeczne w ramach projektu „Malbork na "+" dotyczyły rewitalizacji historycznego śródmieścia miasta Malborka”
W czwartek 8 stycznia przy ul. Sienkiewicza 43 Te odbywały się w placówce Wsparcia Dziennego „Stacja Malbork +”. Tam też odbyły się dwie tury tych konsultacji.
Pierwsze konsultacje dotyczyły zagospodarowania podwórek w kwartale ulic: Sienkiewicza, Orzeszkowej, Reymonta i Sikorskiego natomiast drugie poruszały temat rewaloryzacji skweru przy ul. Reymonta w Malborku.
Mieszkańcy mieli okazję zapoznać się z wstępnymi planami zagospodarowania tych przestrzeni, mogli podzielić się uwagami dotyczącymi projektów oraz wypełnić ankiety.
Konsultacje odbyły się w ramach projektu „Malbork na "+" – rewitalizacja historycznego śródmieścia miasta Malborka” w ramach Regionalnego Planu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014- 2020. Współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Proces dialogu
Konsultacje społeczne to proces dialogu pomiędzy przedstawicielami władz (każdego szczebla - od lokalnych po centralne) a mieszkańcami, mający na celu zebranie głosów mieszkańców i w oparciu o nie podjęcie przez władze optymalnych decyzji w sprawach publicznych.
Konsultacje społeczne nie ograniczają się jednak tylko do przedstawienia i opiniowania gotowych planów.
Mogą być też procesem, w którym od początku wypracowywana jest jakaś propozycja rozwiązania lub diagnozowane są potrzeby w obszarze, w którym w przyszłości podejmowane będą decyzje publiczne.
Istotą konsultacji społecznych jest poznawanie perspektyw i potrzeb różnych aktorów życia społecznego i wspólny namysł nad konkretnymi rozwiązaniami i działaniami, które pozwolą realizować ich zróżnicowane potrzeby.
Ogólnym celem konsultacji powinno być poszukiwanie rozwiązań, które pomogą władzom publicznym podejmować decyzje w największym stopniu realizujące zasadę dobra wspólnego w danej społeczności.
Konsultacje społeczne są jedną z form partycypacji obywatelskiej, czyli włączania obywateli w podejmowanie decyzji dotyczących życia publicznego. Na tzw. drabinie partycypacji, porządkującej różne jej formy w zależności od tego, ile realnej mocy wpływania na decyzje publiczne oddają w ręce mieszkańców, konsultacje społeczne sytuują się mniej więcej „pośrodku stawki”: nie dają mieszkańcom bezpośredniego wpływu na decyzje (te są ostatecznie zarezerwowane dla władz), ale są też czyś więcej niż tylko informowaniem obywateli przez władze o planowanych działaniach – zakładają obustronną komunikację i nawiązanie relacji pomiędzy mieszkańcami a władzami i administracją.
WSPÓŁDECYDOWANIE, WSPÓŁDZIAŁANIE:
komunikacja oraz działania dwustronne; obywatele i organizacje pozarządowe występują jako partnerzy w tworzeniu i realizowaniu działań (np. budżet obywatelski).
KONSULTOWANIE:
komunikacja dwustronna; władza pyta o zdanie (i wysłuchuje) obywateli/organizacje pozarządowe.
INFORMOWANIE:
dostarczanie obywatelom wiedzy na temat planowanych i realizowanych działań; komunikacja jednostronna: władza → obywatele.
BANWI
na podstawie materiałów otrzymanych od Moniki Sasin, Naczelnik Wydziału Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych Urzędu Miasta Malborka. Zdjęcia i tekst części dotyczącej sprawozdania z odbytych konsultacji - dzięki uprzejmości UM Malbork, Fot. ŁM.
Merytoryczna opowieść o tym "czym są konsultacje społeczne" na podstawie poradnika i materiałów poradnika ngo.pl - kliknij źródło
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz