Jak zwykle; kontaktujemy się poprzez e-mail gazeta-obywatelska@wp.pl lubo pozostając w kontakcie poprzez wysyłkę wiadomości za pośrednictwem Fanpage Lokalnej Gazety Obywatelskiej w mediach społecznościowych Facebook - https://www.facebook.com/LokalnaGazetaOBYWATELSKA/
Konieczne są zmiany w zakresie oceny w otwartych konkursach ofert
publicystyka.ngo.pl Dorota Surma (5 maja 2020)
Często przyzwyczajamy się do stosowanych przez lata rozwiązań. Warto co jakiś czas zrobić ich przegląd i dostosować do realiów. W niniejszym artykule proponuję zastanowić się nad pracą komisji opiniujących w otwartych konkursach ofert.
Wprowadzenie
Polacy w coraz większym stopniu angażują się w realizację zadań publicznych, np. proponują projekty w ramach budżetów obywatelskich czy w otwartych konkursach ofert. Nie wszystkie ich pomysły mogą być wsparte ze środków publicznych, tym bardziej w trudnych czasach. W większości mieszkańcy mają jednak świadomość swoich praw związanych z wyjaśnieniem nieprzyznania dofinansowania bądź obniżenia budżetu. Obecnie stosowane rozwiązania przestają się sprawdzać, szczególnie dotyczy to dużych gmin o wysokich budżetach i licznych zadaniach zlecanych obywatelom.
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazuje, że organ administracji publicznej ogłaszający otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową w celu opiniowania złożonych ofert. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele administracji oraz osoby wskazane przez organizacje pozarządowe. Komisja konkursowa może też korzystać z pomocy osób posiadających specjalistyczną wiedzę, tzw. ekspertów.
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującymi przepisami komisja konkursowa:
• ma wyłącznie charakter opiniodawczy,
• funkcjonuje jako „organ” kolegialny dokonujący „wspólnej” oceny ofert,
• oceny ofert nie dokonują poszczególni członkowie komisji konkursowej, a dokonuje jej komisja jako gremium kolegialne (obradujące z założenia na posiedzeniach),
• wyrażona ocena oferty stanowi ocenę komisji konkursowej jako „całości”.Ustawa nie precyzuje jednak szczegółów dotyczących procedur przeprowadzenia oceny otwartych konkursów ofert, dając administracji publicznej dowolność.
Stosowane rozwiązania

O ile w konkursach ofert, na które wpływa 10–20 ofert, rzetelna, indywidualna ocena przez każdego członka komisji nie stanowi żadnego problemu, tak już przy konkursach, na które wpływa 100–200 ofert, jak jest w większych miastach, czy tysiące ofert w rządowych Programach FIO, ASOS, stosowanie takiego indywidualnego systemu oceny jest z założenia nierealne.Dodatkowo należy wziąć pod uwagę harmonogram konkursów ogłaszanych pod koniec roku, na zadania realizowane od stycznia kolejnego roku. W ramach większych jednostek samorządowych wnikliwa ocena 100–200 ofert przez każdego członka komisji również nie jest możliwa, pomimo najszczerszych chęci.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania nr 714/2019/P dotyczące Rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert nr 72/2019 na wsparcie realizacji zadań publicznych Miasta Poznania w obszarze „Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego”, na rok 2019 wskazuje m.in. że: na konkurs wpłynęły 143 oferty, 141 podlegało ocenie; komisja składała się dwóch przedstawicieli Urzędu oraz dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych; dofinansowanie otrzymało 38 ofert.
Dlatego w praktyce członkowie komisji tylko przeglądają złożone oferty, a opiniują bezpośrednio podczas posiedzenia komisji.
Regulaminy Prac Komisji Konkursowych wskazują różne rozwiązania, np.:
„Komisja Konkursowa zapoznaje się z ofertami konkursowymi Oferentów przez system informatyczny”. (Miasto Gdańsk)
„Przewodniczący Komisji Konkursowej (..) dokonuje wspólnie z pozostałymi członkami Komisji Konkursowej oceny merytorycznej złożonych ofert”. (Miasto Leszno)
Nie jest bowiem możliwe, aby w ciągu tygodnia (a tyle średnio jest czasu na ocenę) ocenić rzetelnie 200 ofert. Niezbędny czas na przygotowanie oceny (wraz z uzasadnieniem) dla jednej oferty szacować należy bowiem na godzinę, co daje ponad miesiąc codziennej pracy!
Dodatkowo warto mieć na uwadze, że zgodnie z art. 15 2i ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie „każdy, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu, może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty”.
Dlatego zarówno system punktowy, jak i opisowy powinny zawierać wyczerpujące informacje dające możliwość każdemu uzyskać pełną odpowiedź, dlaczego jego oferta nie otrzymała dotacji oraz dlaczego nie dostała jej w pełnej wysokości.W ramach Ekspertyzy pn. „Zasady ogłaszania, przeprowadzania i rozstrzygania otwartych konkursów ofert na przykładzie Urzędu Miasta Poznań” [pisop.org.pl/bank-rozwiazan/raporty-analizy-badania-22472], przeprowadzono wywiady z oferentami, których zapytano m.in. o opinię na temat kart oceny merytorycznej.
Respondenci wskazali, że:

- Karta oceny merytorycznej oferty niewiele mówi. Przykładowo zdarza się rozbieżność w punktacji od 2 punktów od jednego oceniającego do 9 od innego. Niestety nie jest to wyjaśnione.
- Karta oceny nie jest czytelna i nie jest merytoryczna. Decyzje komisji powinny być uzasadnione (…) Nie ma informacji, jak w przyszłości przygotować ofertę, żeby znalazła się w rankingu wyżej.
- Poszczególne oceny powinny być konkretne – merytoryczne. Ocena powinna odnosić się bardziej do idei niż do kwestii technicznych, np. na ile działanie wpisuje się w cel niż czy cel został właściwie opisany.
„Jeśli jest to spotkanie w małym gronie i jest dyskusja, to w porządku, ale kiedy ludzi jest dużo, czasu mało, ofert minimum 30 – to dyskusja jest tak szybka, że nie ma szansy, żeby pochylić się nad każdą ofertą”.
Dobre praktyki
Prezydent Miasta Łódź w Zarządzeniu Nr 2410 NIII/19 dotyczącym Trybu planowania, ogłaszania, przeprowadzania i rozstrzygania otwartych konkursów ofert wprowadził zapis: „Opinię merytoryczną oferty uznaje się za ważną, gdy została ona oceniona przez przynajmniej dwóch członków Komisji Konkursowej”.
Inną metodę oceny przyjęto w Regulaminie Pracy Komisji Konkursowej w Gdańsku: „Komisja podejmuje decyzje w drodze uzgodnienia stanowisk, a w razie braku uzgodnienia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego”.
Nie ma też przeszkód prawnych, by komisja konkursowa w ramach wykonywania swoich ustawowych zadań powoływała zespół ekspertów, którym zlecałaby przygotowanie opinii co do jednostkowych ofert (ocena punktowa zgodnie z kryteriami oceny określonymi w Regulaminie konkursu), a następnie na podstawie przedstawionych przez eksperta lub ekspertów opinii, dokonywała ocen ofert jako organ kolegialny. Obecnie takie rozwiązana stosowane są w Programach rządowych tj. FIO czy ASOS.Regulamin Rządowego Programu ASOS na lata 2014-2020, edycja 2020 wskazywał „Ocena formalna oraz merytoryczna złożonych ofert w edycji 2020 dokonywana jest na podstawie wstępnej oceny merytorycznej ekspertów przez Komisję Konkursową, która jest powołana zarządzeniem przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego”.
Rola organizacji pozarządowych
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert zgodnie z art. 5a ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawarte muszą być w Rocznych Programach Współpracy. Co prawda tworzone są dodatkowe Regulaminy Prac Komisji (np. Gmina Kraków, Miasto Leszno, Gdańsk), jednakże zgodnie z interpretacją przepisów ww. ustawy, stanowić mogą one wyłącznie załącznik do Programu Współpracy.
Wojewoda Lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 5 grudnia 2014 r stwierdził, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma kompetencji do wprowadzenia w programie zapisu dotyczącego określenia zasad, na jakich poszczególni członkowie komisji będą uczestniczyć w jej pracach.
Należy pracować nad wdrożeniem rozwiązań usprawniających pracę członków komisji konkursowych i umożliwiających każdemu indywidualne zapoznanie się z ofertą, czy opinią eksperta na temat złożonej oferty. Biorąc przy tym pod uwagę wysokie wymagania względem oferentów w zakresie wypełniania wielostronicowego formularza ofertowego.
W kontekście zaś planowanych zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie warto uwzględnić zmiany w przepisach, które precyzowałyby sposób dokonywania oceny ofert przez komisję konkursową lub też delegowałyby opracowanie procedury organowi administracji publicznej.
Należy dostosować przepisy do realiów prac komisji konkursowych, harmonogramów konkursów i przy bardzo rozbudowanych formularzach ofert.Pełne opracowania dostępne na https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan-bar – Procedura oceny ofert:
- Ekspertyza pn. Zasady ogłaszania, przeprowadzania i rozstrzygania otwartych konkursów ofert na przykładzie Urzędu Miasta Poznań, autorki: Dorota Surma, Agnieszka Wujek
- Ekspertyza prawna; opracowanie Kancelaria Radców Prawnych I Adwokatów Rosicki, Purski i Wspólnicy
- Procedura oceny ofert w ramach otwartych konkursów ofert na przykładzie P FIO i P ASOS, autor Stefan Kołucki
- Analiza w przedmiocie: Trudności związane z procedurą oceny ofert zgłaszanych w konkursach na zadania zlecone organizacjom pozarządowym oraz podmiotom z art.3ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, autor Łukasz Waszak
- Procedura oceny i wyboru ofert – uzasadnienie proponowanych zmian w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – opracowanie Dorota Surma.
Dorota Surma – Członkini Zarządu, ekspertka merytoryczna w obszarze regrantingu i ekonomii społecznej. Asesorka oceniająca Projekty w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, POWER, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich przy Lokalnej Grupie Działania oraz w konkursach ogłaszanych przez Miasto Poznań.
Artykuł jest częścią projektu
pn. Bank Rozwiązań (BaR).
Projekt Bank Rozwiązań (Bar) jest realizowany przez Stowarzyszenie Centrum PISOP w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030. Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzi, które usprawnią funkcjonowanie sektora pozarządowego, w tym we współpracy z jednostkami samorządowymi i przedsiębiorstwami. Efekty pracy ekspertów dostępne są na stronie: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz