poniedziałek, 26 marca 2018

Specjalny Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Malborku

Kartka z kalendarza 

Aleksandra Ciachorowska & Małgorzata Korna

8:00  (rano) Tupot małych nóżek i beztroski śmiech rozbrzmiewa na schodach prowadzących na pierwsze piętro ośrodka. Maluszki wędrują w ramiona pań, specjalistek od Wczesnego Wspomagania Rozwoju. 


Niektóre ledwo przekroczyły próg dwulatka i „gołym okiem” widać, że potrzebują wsparcia od zaraz. 

Struchlałe serca młodych rodziców czekają z utęsknieniem na promyk nadziei, na pokrzepiające słowo będące dobrą monetą na przyszłość. 
Dzieci potrzebujących przybywa, rąk do pracy brakuje… 

Panie robią co mogą by każdy w potrzebie znalazł miejsce i czas na terapię. W salach rozbrzmiewa radosny aplauz bo każdy sukces zasługuje na uwagę. Każdy dźwięk, wymiana spojrzeń, wyciągnięta rączka w próbie nawiązania kontaktu – na wagę złota! 

9:00 Zapełniają się sale maluszkami, starszakami, młodzieżą szkolną młodszą i starszą. Siedem grup rozpoczyna dzień pracy regularnej terapii w ośrodku. Większość uczniów przebiera się w wygodne ubrania, ucząc się przy tym czynności samoobsługowych – zdejmowania, zakładania ubrań, składania ich i odnoszenia na miejsce. 

Dla niektórych to żmudna praca na sam początek, dla innych „bułka z masłem”. Każdy kiedyś musiał się tego nauczyć. Każdy chce odnieść swój mały sukces! Ja też potrafię! 

Po kilkunastu minutach w wielu salach rozbrzmiewają dźwięki powitalnych piosenek. Każdy zostaje radośnie przywitany i zaznacza swoją obecność na tablicy. 
Dzieci chwalą się swoimi pracami domowymi, pokazują nauczycielom notatki sporządzone przez rodziców, opowiadają o tym, co się działo w domu, a wszystko po to, by rozwijać pamięć i zapamiętywanie, uczyć się opowiadania w czasie przeszłym o tym, co się wydarzyło zaledwie wczoraj. 

Dzieci i młodzież porządkują kalendarz i na podstawie obserwacji przez okno, ustalają pogodę. 

Każda grupa ma swój plan pracy wytyczony przez nauczyciela prowadzącego. 

O godzinie 9:30 już słychać odgłos włączonego sprzętu w sali fitness – pierwsi uczniowie intensywnie pracują nad formą i kondycją. Maszerują, biegają, jeżdżą na rowerze czy na orbitreku lub skaczą na trampolinie. Każdy znajdzie dla siebie odpowiednią formę ruchu, która przynosi radość .

10:00 – śniadanie. O! Dziś zdrowa środa! Dziś każdy listek sałaty, plasterek ogórka czy pomidora, a może rzodkiewki – są na kanapkach prawie wszystkich dzieci. 

Do odważnych świat należy! Na zdrowie! Nie tak łatwo przekonać nasze dzieci, że warto…, ale serce cieszy każda próba, posmakowanie. Uczą się samodzielnego wykonywania zdrowych kanapek. Niektórzy robią to codziennie. 

Bogatsze menu to więcej witamin. Krok po kroku do przodu! Dyżurny pomaga w nakryciu do stołu, po jedzeniu trzeba zetrzeć stół ściereczką, niektórzy skrupulatnie przestrzegają estetyki wokół siebie. 
Po śniadaniu mycie zębów, kolejna okazja do rozwijania umiejętności w zakresie samodzielności, wszak to dla nas priorytet. Ząbki lśniące, świeże oddechy, możemy zaczynać zajęcia edukacyjne.

11:00 Temat przewodni jest doskonałą okazją do rozwijania szerokiego wachlarza umiejętności: naśladuję, rozpoznaję, wskazuję, powtarzam, nazywam, odpowiadam na pytania i je zadaję, układam historyjki, piszę po śladzie, według wzoru, z pamięci, ze słuchu, zgłaszam się gdy wiem, poprawnie buduję proste zdania, komunikuję się za pomocą obrazków czy symboli, czytam, dokonuję analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, słucham uważnie, prowadzę dialogi, generalizuję. 
A wszystko to na miarę swoich możliwości i potrzeb.

12:00 Kolejna godzina przebiega w atmosferze rekreacyjnej, relaksacyjnej. Kolejna grupa ćwiczy w sali fitness, inna ogląda obiecaną bajkę, a jeszcze inna właśnie rozwija się kulinarnie! 

Całe piętro skąpane w zapachu gofrów, placków czy ciasteczek. Niesamowitą frajdą jest cały proces wytwarzania, a potem zjadania swojego wyrobu. 

Oczywiście wszyscy nawzajem się częstujemy, bo każdy chce spróbować pyszności.

Na zegarze wybiła 13:00. Czas na spacer. Dbamy o codzienną dawkę świeżego powietrza podczas marszu, o ile zła pogoda nie zmusza nas do pozostania w ośrodku. Zima nam nie straszna! Kurtki, czapki i szaliki ubieramy, spacery uwielbiamy! 

Godzina 14:00. Ośrodek cichnie, słychać tylko dzieci na pierwszym piętrze, tam wciąż maluszki wyrównują swoje szanse. Większość uczniów wraca do domu z zadaniem domowym, z obiecaną nagrodą, z uśmiechem na twarzy, że znowu coś zrobiłem super! 

Znowu czegoś się nauczyłem i nikt mi tego nie odbierze. 

Nazajutrz przyjdę tu znowu, może zacznę pisać swoje imię, może wreszcie zawiążę te sznurowadła, może zrozumiem krótki tekst, nauczę się wymieniać zwierzęta, opanuję całą tabliczkę mnożenia, może się przełamię i zjem wreszcie tą surówkę podczas obiadu. 

A może zwyczajnie wykonam cały łańcuch czynności, którego się uczę już bardzo długo.. Bo jak nie tu…to gdzie ? 

Godzina 9:00 następnego dnia …
Z uśmiechem na twarzy wchodzę do sali …

Minęło już 20 lat odkąd w Malborku rozpoczęła pracę pierwsza specjalistyczna placówka dla dzieci z autyzmem. Przez 20 lat w ośrodku uczyło się 66 dzieci. W roku szkolnym 2017/2018 w naszej placówce uczy się 26 dzieci i młodzieży. Dodatkowo 22 małych dzieci uczestniczy w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju. 

Zajęcia dla małych dzieci do swojej oferty edukacyjnej nasz ośrodek również wprowadził jako pierwsza placówka na terenie Malborka.

Miesiąc kwiecień każdego roku jest obchodzony jako Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. W Malborku, w kwietniu, ośrodek oraz  Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym i Osobom z Trudnościami w Komunikowaniu się organizuje wiele uroczystości, które pozwalają mieszkańcom poznać bliżej dzieci z autyzmem oraz problemy, jakie na co dzień spotykają ich rodziny. 

W tym roku planujemy organizację następujących przedsięwzięć:
ozdobienie miasta Malborka niebieskimi flagami, 
podświetlenie na niebiesko budynku Muzeum Miasta Malborka - 30.03.2018 - 03.04.2018zdjęcie pamiątkowe  - 30.03.2018r. godz. 20.00 
prezentacja wystawy fotografii dotyczących działalności SORW dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Malborku – wystawienie 3 sztalug w Urzędzie Miasta (27.03.2018 – 20.04.2018), 
wizyta dzieci z ośrodka w Biurze Pana Burmistrza  - 28.03.2018 
akcja informacyjna propagująca problematykę autyzmu w Galerii Dekada  - 06.04.2018r, 
organizacja III Pikniku Biegowego i Marszu NW „Dla autyzmu” - 14.04.2018 
Zapraszamy mieszkańców do solidaryzowania się z Osobami z Autyzmem oraz Ich Rodzinami, zarówno w kwietniu, jak i przez cały rok. 

Aleksandra Ciachorowska 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz