wtorek, 16 maja 2017

Dobre miejsce na podpisanie umowy ... rokuje

W piątkowe wczesne popołudnie  12 maja w Urzędzie Miasta Malborka ( a konkretnie … w tutejszej „sali ślubów”)  w ramach projektu  Regionalnego Programu Operacyjnego podpisano umowę na realizację „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork”. Realizacja projektu przełoży się m.in. na bardziej atrakcyjny czas przejazdu oraz komfortową obsługę pasażerów. Póki co na trasie Malbork – Gardeja. W domyśle do Grudziądza, a w przyszłości do Torunia. 

- To szansa dla Malborka, by infrastruktura usprawniła  połączenie tych dwóch miast  - stwierdził Marek Charzewski, burmistrz Malborka.  - Poza tym, USC  to dobre miejsce do podpisywania dobrych umów – dodał przed uroczystym złożeniem podpisów, gdy oczekiwano na przedstawicieli Regionalnej Telewizji Gdańsk, która ugrzęzła gdzieś w korku drogowym. 
- Mogli skorzystać z kolei – od niechcenia dorzucił ktoś z obecnych. 


W końcu umowę wartą 212 mln zł  podpisali: Andrzej Krawczyński – Dyrektor Regionu Północnego, Andrzej Osipów – z-ca Dyrektora Regionu Północnego ds. projektów krajowych Małgorzata Winiarek – Gajewska – NDI S.A. Asystowali im i  przy podpisaniu umowy obecni byli m.in.: Kazimierz Smoliński – sekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa,  Dariusz Drelich – Wojewoda Pomorski,  Marek Charzewski – Burmistrz Miasta Malborka,  Ireneusz Merchel – Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.,  Julian Skrochocki – Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Sławomir Wołkowski – Kierownik kontraktu PLK





- Podpisana umowa to szansa na szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie w województwie pomorskim. Ze zrewitalizowanego połączenia kolejowego skorzystają mieszkańcy regionu, ale także wszyscy pasażerowie podróżujący polską koleją po Pomorzu. Szybsza podróż między Malborkiem a Grudziądzem nawet o kilkanaście minut i zwiększenie prędkości to większa wygoda i komfort podróży – powiedział między innymi  wiceminister Kazimierz Smoliński.





Dzięki realizacji projektu czas podróży ma być krótszy. Między Malborkiem a Grudziądzem o około 13 minut (obecnie 1h 25 min). Podróżujący będą mogli skorzystać z  9 odnowionych stacji i przystanków. Projekt zakłada wyższy poziom bezpieczeństwa które mają zapewnić  nowoczesne urządzenia na przejazdach i lokalne centrum sterowania. Etapowa realizacja projektu zakończy się jesienią 2019 r. Na pierwszy rzut pójdą modernizacje w Kwidzynie zlikwidowany zostanie  tam istniejący 3 peron, a pierwszy i drugi zostaną zmodernizowane. Również z myślą o niepełnosprawnych. Tak zresztą jak cała inwestycja, która jest częścią ogólnopolskiego projektu.

- W krajowym programie Kolejowym tylko na zadania w województwie pomorskim przewidziano około 6 mld zł. Natomiast cały KPK o wartości ponad 66 mld zapewni m.in. lepsze połączenia Polski w regionach i między regionami. W tym roku spodziewamy się, że łącznie będziemy mieć zakontraktowane umowy o wartości ponad 30 mld zł, czyli połowę wartości KPK – zaznaczył  Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jak podaje Mirosław Siemieniec, Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podróżni na nowych peronach - Jesienią 2019 r. podróżni skorzystają z przebudowanych peronów na 5 stacjach: Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Ryjewo, Sztum oraz 4 przystankach: Dziwno, Brachlewo, Sztumska Wieś, Gościszewo. Nowe wiaty z siedzeniami, funkcjonalne oświetlenie, informacja dla pasażerów oraz czytelne oznakowanie peronów ułatwią podróż. Istotne zmiany przejdzie stacja Kwidzyn. Poza przebudową peronów i przejścia pod torami, zamontowane będą windy na perony. Wszystkie objęte pracami przystanki i stacje zapewnią dobrą obsługę osób niepełnosprawnych.

Bezpieczniej przez przejazdy 
 Na 56 km linii PLK przebudują 36 przejazdów kolejowo-drogowych. Kierowców dodatkowo ostrzegać będą czerwone światła sygnalizacji oraz rogatki. Nowe jezdnie zapewnią sprawniejszy przejazd przez tory. Wyposażenie linii kolejowej w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz nowa nastawnia w Kwidzynie i lokalne centrum sterowania w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się również dzięki wymianie na nowe 48 rozjazdów – ważnych elementów torów.

Pociągi przyśpieszą
 W ramach inwestycji wyremontowanych będzie łącznie 70 km torów pomiędzy stacjami Gardeja i Malbork. Pociągi przyśpieszą do 120 km/h również dzięki przebudowie 120 obiektów inżynieryjnych w tym 3 mostów i 13 wiaduktów. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” realizowany jest w trybie projektuj i buduj. Roboty budowlane rozpoczną się w trzecim kwartale br. Zakończenie planowane jest  jesienią 2019 roku. Dofinansowanie UE do całkowitej wartości projektu wynosi 180,5 mln zł.

Wykonawcą podpisanej (12.05.2017 r.) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy za 212 mln zł (netto) jest konsorcjum NDI S.A. i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.

Inwestycja w … liczbach
5 stacji z przebudowanymi peronami bez barier architektonicznych
4 przystanki z przebudowanymi peronami bez barier architektonicznych
36 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych
70 km przebudowanych torów do prędkości 120 km/h
48 nowych rozjazdów
126 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, w tym:
13 wiaduktów
3 mosty
Jedno przejście podziemne na stacji Kwidzyn
Nowa nastawnia i Lokalne Centra Sterowania  (LCS) oraz nowoczesne urządzenia


Krzysztof Hajbowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz