Dla urzędników

Elementarz dla osób piszących o projektach unijnych


Może się przydać także zwykłemu śmiertelnikowi, ale na pewno tym, którzy piszą okólniki, sprawozdania, wyjaśnienia zawierające słowa kompletnie niezrozumiałe dla innych. No i oczywiscie dla Tych, którzy organzują i rozpisują się o konkursach. 

To nie jest tak że obywatel ma się nauczyć języka urzędowego. To obywatel jest Waszym pracodawcą i nie traktujcie go językiem czytelnym, zrozumiałym tylko nielicznej grupie - jeśli już w ogóle komukolwiek. Nie wszystko da się "zwalić" na sławetne bo "UE tak chce i wymaga". Można jaśniej, przystępniej  ujaśniajac trudne wyrazy i kwestie, ale to wymaga pracy.

Nawet w Waszym własnym urzędniczym gronie okazuje się, że w jednym województwie piszą i mówią urzędnicy tak... a w drugim inaczej. Jednolita "nowomowa" o środkach z funduszy europejskich, też jest barbarzyństwem popełnianym na jezyku.

Przede wszystkim nie świadczy to dobrze o relacjach urzędnik petent – Jeśli każdego obywatela potraktujecie np. "osiami priorytetów, alokacjami i innymi numerami innowacyjności", etc… nie tłumacząc jasno o co Wam chodzi. To sobie przypomnijcie Drodzy Państwo, że to nie obywatel jest dla Was - tylko Wy służycie obywatelom. 


Jeśli o tym zapominacie, to ... nie Jesteście na swoim miejscu i powinniście się wziąć za inną pracę. A z uporem maniakalnym pozostając w swoim przekonaniu powodujecie, że tak trudno jest we własnym kraju połapać się ... iż,  to dom nas wszystkich. Od relacji wzajemnych i języka zależy jak się będzie rozwijał dobrobyt lub .... lot „w wzajemną” przepaść. 

"Będzie to poradnik o tym, jak efektywnie pisać teksty konkursowe. Mamy tu na myśli zwłaszcza ogłoszeniai instrukcje, które towarzyszą kolejnym naborom wniosków o pieniądze z Funduszy Europejskich.

Poradnik adresujemy zatem do urzędników, którzy są autorami lub redaktorami takich dokumentów. 
To już drugi poradnik cyklu o komunikacji funduszowej. 

W Jak pisać o Funduszach Europejskich przedstawiliśmy szerzej ideę i zasady prostego języka w tekstach kierowanych do „przeciętnego Polaka”.
Tym razem idziemy krok dalej – w stronę przyszłych twórców projektów konkursowych. To z myślą o nich przygotowaliśmy tę książkę. Do nich trafiają przecież dokumenty przygotowywane w różnych instytucjach, które organizują konkursy. W pewnym sensie od jakości tych tekstów zależy popularność i sukces
każdego konkursu.

Najważniejszą częścią poradnika jest sześć zasad efektywnego pisania. Efektywnego – czyli takiego, które zapewnia odbiorcy jednocześnie łatwość czytania i precyzję w przyswajaniu specjalistycznych treści. Ponieważ jedna z naszych zasad mówi o bezpośrednim kontakcie autora tekstu z odbiorcą, w poradniku będziemy się zwracać do Państwa, Drodzy Czytelnicy, bezpośrednio – „per Ty”. Jesteśmy przekonani, że ten instruktażowy styl komunikacji przyniesie lepsze efekty, a przez to zyska Państwa zrozumienie.
Życzymy miłej lektury i lekkiego pióra!"

Prosimy też o zerkniecie na http://gazetaobywatelska.blogspot.com/p/franciszek-pisze.html

1 komentarz:

  1. Agencja rozwiązywania problemów z politykami, to by było coś.

    OdpowiedzUsuń