wtorek, 23 kwietnia 2024

Wystawa z przesłaniem

Sztuka formą terapii

Sztuka zmywa z duszy kurz codziennego życia - Pablo Picasso

Galeria Nova Malborskiego Centrum Kultury i Edukacji zaprasza do obejrzenia kolejnej wystawy; nie tylko twórczej ale również z przesłaniem.
To „Kto zna ten wie – 9 lat” Adama Krawczyka.

To podzielenie się swoim życiem z innymi, podsunięcie między innymi pomysłu na jeden ze sposobów radzenie sobie z nałogiem, dodanie otuchy innym uzależnionym. 

To wystawa – terapia.

Autor po ukończeniu szkoły podstawowej przerwał naukę i wpadł w alkoholizm. Zmarnował 27 lat życia, przez wiele lat był bezdomnym do czasu aż zamieszkał w specjalnym ośrodku. Tam wrócił do rysunku, którym interesował się od dziecka.

- Od momentu kiedy rzuciłem alkohol zacząłem wyrażać siebie inaczej. Rysowałem przed alkoholem a potem to odeszło na wiele lat. Kiedy przestałem pić, nagle miałem dużo wolnego czasu. 

Musiałem z nim coś zrobić, zając się czymś. To były ciężkie początki, rysowanie wychodziło mi fajnie, zaczęło się podobać i mnie i innym. To była moja terapia. Kiedy siadam do rysowania czy malowania wyłączam się, myślę o rzeczach miłych i ładnych. Niedawno skojarzyłem, że właśnie 17.04.2024 r mija dziewięć lat odkąd przestałem pić.

Na wernisaż przybyli byli koledzy i koleżanki jeszcze „z klasy kochanej” jak powiedział A. Krawczyk. Oraz siostra Małgorzata Szyszkowska.

- Adam nie pije od wielu lat, staram się go wspierać i pomagać mu na różne sposoby. Jestem dumna z brata. Wyszedł z nałogu a to nie jest proste wierzę, że wytrwa i nadal będzie tworzył. Muszę się pochwalić, że niektóre z wystawionych tu prac były cenzurowane przeze mnie.

Malarka Krystyna Badowska podzieliła się wrażeniami z wystawy.

- W treści nawiązuje do walki z alkoholizmem. Po raz pierwszy jego prace widziałam na wystawie w kościele św. Jana w Malborku, których tematem był papież Jan Paweł II, a Jego portrety tworzył na podstawie zdjęć z gazet. Myślę, że rysunek stał się elementem terapii pana Krawczyka

Sztuką jest podjęcie decyzji, sztuką jest mozolna praca nad sobą i zdobywanie umiejętności codziennej abstynencji. Sztuką jest nie powrócenie do nałogu i sztuką jest tworzenie.

Na tę wystawę z przesłaniem - zapraszamy do Galerii Nova w Szpitalu Jerozolimskim . Wystawa będzie czynna do 6 maja, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00.

Tekst i zdjęcia Joanna Pawłowska







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz