Buduj wizerunek firmy poprzez wolontariat pracowniczy

„Chcąc zmusić ludzi, aby o nas mówili, jedyny to sposób - czynić dobrze” -  Wolter

Beata Rychcik
Zapewne jesteś pracodawcą, właścicielem firmy, menedżerem w innej organizacji świadomym rozpowszechniania swojego pozytywnego wizerunku. Do tego chcesz mieć pracowników z najwyższej półki? To nie jest niemożliwe, wystarczy podjąć kilka  działań, które zbudują pozytywny wizerunek Twojej firmy. 

Specjaliści  HR potwierdzają, iż uczestnicy rekrutacji coraz częściej zwracają uwagę na to, czy firma jest odpowiedzialna społecznie  i umożliwia pracownikom stałe doskonalenie się. Masz więc ważny powód, aby być znanym ze wspierania wolontariatu pracowniczego. Stajesz się tym samym  odpowiedzialnym społecznie i dajesz pracownikom możliwość samorozwoju.

Czym jest, a czym nie jest wolontariat pracowniczy? 

Wolontariat pracowniczy jest „to działania polegające na podejmowaniu i wspieraniu przez firmę działalności pracowników na rzecz organizacji pozarządowych i określonych przepisami prawa instytucji. Pracownicy-wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując swoje umiejętności i zdolności, natomiast firma umożliwia im podejmowanie takich inicjatyw oraz wspiera ich działania finansowo lub organizacyjnie (1)   http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/wolontariat-pracowniczy/

Dobrowolne działanie pracownika, wspierane przez pracodawcę. Jak wygląda takie wsparcie? Może to być choćby jednodniowe oddelegowanie pracownika do realizacji działania organizowanego w społeczności lokalnej, umożliwienie korzystania z firmowego sprzętu do zadań w ramach wolontariatu. 

Niewątpliwie miłą sprawą jest zaangażowanie pracowników w zbiórki materialne dla potrzebujących jednak jak powiedział Karol Krzyczkowski, koordynator 
Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w wywiadzie udzielonym w Radio Malbork  „zbiórka publiczna z punktu widzenia prawnego nie jest wolontariatem”. 

Dużo większe korzyści w omawianym aspekcie przynosi wolontariat akcyjny, czyli udział w zaplanowanych akcjach społecznych i kompetencyjny - skupiający się na podnoszeniu kwalifikacji pracowników.


Jakie korzyści daje wolontariat pracowniczy?

Pracodawca, który zaangażuje się we wspieranie idei wolontariatu pracowniczego, oszczędza czas i pieniądze, które z reguły przeznacza na drogie szkolenia. Jak podkreśla w rozmowie Krzyczkowski  „możemy zorganizować im szkolenie, zorganizować wyjazd integracyjny, ale łatwiejszą, prostszą i o dziwo tańszą formą jest zorganizowanie wolontariatu  pracowniczego”

Akcje społeczne w ramach wolontariatu rozwijają pracowników pod kątem efektywniejszej pracy, wzbogacając ich o nowe doświadczenia i jak mówi gość wywiadu prezentowanego w Radio Malbork;
 „…wszystkie kompetencje miękkie, czyli te które bazują na relacjach międzyludzkich, bazują na wewnętrznych potrzebach i wewnętrznych postawach takiego wolontariusza, przede wszystkim działania komunikacyjne, przywództwo, umiejętność podejmowania decyzji, zarządzania zespołem, kompetencje twórcze…rozwiązywanie problemów i konfliktów…”


Organizowane dla pracowników po godzinach pracy akcje wolontariackie dają możliwość do wspólnej integracji, zabawy, odpoczynku, połączonego z aspektem edukacyjnym.

Istotną korzyścią dla pracodawcy jest wzmocnienie relacji ze społecznością lokalną - indywidualnymi potrzebującymi, instytucjami publicznymi oraz organizacjami non profit. Nawiązanie współpracy z NGO daje gwarancję skutecznych działań pomocowych na terenie działania firmy  przynosi wiele satysfakcji.

Co daje wolontariat pracownikowi? 

Przede wszystkim poczucie inwestycji we własny rozwój oraz poprawę kompetencji niezbędnych na rynku pracy jak i w życiu osobistym. Działający pracownik  czuje się atrakcyjny dla pracodawcy, pomaga bowiem w integracji zespołu, rozwiązywaniu konfliktów i buduje pozytywny wizerunek firmy.

Praktyczne wskazówki dla pracodawców:
  1. Zapoznaj się z potrzebami pracowników - być może ktoś już zajmuje się działalnością pomocową
  2. Skontaktuj się z osobą/organizacją, która wspiera wolontariat pracowniczy w okolicy
  3. Opracuj program wsparcia wolontariuszy - określ, w jakim zakresie będziesz ich wspierał
  4. Zaplanuj, w jakich przedsięwzięciach na rzecz społeczności lokalnej będziesz aktywny 
  5. Znajdź działające w pobliżu organizacje pozarządowe i nawiąż współpracę
  6. Wspieraj wolontariuszy w budowaniu kompetencji miękkich, umożliwiając im korzystanie ze specjalistycznych form wsparcia i edukacji
  7. Badaj postępy wolontariuszy w zakresie rozwoju kompetencji, motywuj ich i nagradzaj
  8. Promuj wolontariat pracowniczy w Twojej firmie

Jeszcze jedna rada: oznacz w kalendarzu firmowym 07 września, jako Dzień Wolontariatu Pracowniczego. Być może to dobry moment do rozpoczęcia przygody z wolontariatem pracowniczym. 

Jeżeli potrzebujesz dodatkowych informacji, skontaktuj się ze mną za pośrednictwem poczty e-mail pod adresem beata.rychcik@interia.eu 

Chętnie pomogę wdrożyć inicjatywę w Twojej firmie i pomogę znaleźć organizacje, które zechcą z Tobą współpracować przy tak szczytnym celu.


autor: 
Beata Rychcik
FOT. Beata Rychcik

Przydatne linki:

http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/wolontariat-pracowniczy/ 

http://bibliotekawolontariatu.pl/tag/wolontariat-pracowniczy/ 

http://www.dobroczyncaroku.pl/files/biblioteka/35_TT_raport_badawczy_wolontariat.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz